۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۶۷۷۹۶۸

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 22 فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز 

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 39 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 800 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 420 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 300 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 200 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 950 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 39 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 381 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 495 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 800 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 400 تومان و درهم امارات  6 هزار و 820 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 192 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 713 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 381 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 819 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

نقشه راه همکاری های ۵ ساله ایران و عراق نهایی شد

محمد شریعتمداری در بدو ورود به عراق گفت: ایران به دنبال همکاری‌های دوجانبه با تاسیس شرکت‌های مشترک در قالب سند بلند مدت 5 ساله با عراق است که در واقع نقشه راه همکاری ماست.

وی با نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها گفت: باز شدن بازارهای صادراتی ایران به خصوص در کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های مهم سال 1400 وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که پیش نیاز این مهم "توسعه روابط کار فیمابین" خواهد بود.

شریعتمداری با بیان اینکه از مدتی پیش امضای سند 5 ساله با وزارت کار عراق در دستور کار طرف ایرانی بود؛ از نهایی شدن این سند خبر داد و افزود: همکاری‌های دوجانبه تهران - بغداد در قالب این سند دنبال خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه "تبادل نیروی کار و فرصت‌های شغلی" برنامه بعدی سفرش به عراق است، از تلاش برای فعالیت اقتصادی علاوه بر گسترش روابط در زمینه تعاون و کار و مذاکره پیرامون بیمه‌های اجتماعی خبر داد.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: تبادل نیروی کار عمدتا تخصصی است و به زودی "وابسته کار" جمهوری اسلامی ایران در عراق (سفارت ایران در بغداد) مستقر خواهد شد.

وی در ادامه تبادل نیروهای کار تخصصی را نیاز هر دو طرف برشمرد و تمرکز اصلی مذاکرات خود با دولت عراق را "مسایل اقتصاد واقعی" عنوان کرد که در زمینه‌های پتروشیمی، دارویی، مصالح و فلزات ساختمانی پیگیری خواهد شد.

شریعتمداری با تصریح بر اینکه همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با دولت عراق اکثرا در حوزه اقتصاد خواهد بود؛ ابراز امیدواری کرد با تفاهم‌های منعقده که پیش نویس آن و سند همکاری پنج ساله آماده شده است؛ این همکاری‌ها توسعه و قوام بیشتری یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: شرکت‌هایی با صندوق‌های اقتصادی وزارت کار همکاری دارند که در ضمن اسنادی که امضا خواهد شد در سال 1400 اجرایی می‌شوند.

شریعتمداری در سفر به عراق روز یکشنبه چند نشست با وزیران مربوطه این کشور همسایه در وزارتخانه‌های دارایی و کار خواهد داشت ضمن اینکه روز دوشنبه در سفر به کربلا برنامه‌های کاری سفرش را برای توسعه روابط فی مابین دنبال خواهد کرد که بنظر می‌رسد نمایشگاه‌های مشترک اقتصادی نیز بخشی از آن باشد.

 

قیمت بیت کوین از ۶۰ هزار دلار گذشت

قیمت بیت کوین در اولین ساعات روز شنبه به بالاترین رقم 61712 دلار رسید و اتر هم بالاترین رقم 2190 دلار را تجربه کرد.

 بزرگترین ارز مجازی دنیا برای اولین بار طی یک ماه گذشته از مرز 60 هزار دلار گذشت.  بیت کوین هفته‌هاست بین 52 تا 59 هزار دلار معامله می‌شود. ارزش بیت کوین در اواسط ماه مارس به بالاترین رقم 60900 دلار رسید و پس از آن دوباره به محدوده 50 تا 59 دلار بازگشت.

در این میان، اتر، دومین ارز مجازی بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار، چند روز پس از اینکه برای اولین بار از 2100 دلار گذشته بود، حالا به 2200 دلار رسیده است.

این افزایش قیمت ها چند روز قبل از آن صورت گرفته که صرافی ارز دیجیتال کوین بیس تجارت در نزدک را آغاز کند. این اتفاق نشان از بلوغ بازار ارز مجازی است.

طرفداران بیت کوین خوش‌بین هستند که یک صندوق قابل معامله در بورس بارویکرد ارزهای دیجیتال در 2021 تصویب شود.

 

بورس ۳۳۰۰ واحد افت کرد

شاخص کل بورس تهران در ابتدای معاملات امروز یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ با افت ۳۳۵۲ واحدی به یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۳۴۴ واحد رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۸۶ واحد افت کرد و به ۴۳۶ هزار و ۵۴ واحد رسید.

نمادهای فولاد، شستا، فارس، فخوز، وبملت، فملی و تاپیکو بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

 

قیمت خرید تضمینی گندم نباید از ۵ هزار تومان کمتر باشد

عطاء الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه فردا دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ جلسه شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک با هدف بررسی قیمت خرید تضمینی گندم و اصلاح آن برگزار می‌شود، گفت: بسیار امیدوار هستیم که در جلسه فردا قیمت گندم اصلاح و نرخی که مورد رضایت کشاورزان است، تصویب شود و ما خرید تضمینی گندم را به بازار آزاد نبازیم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی گندمکاران کشور در ارائه قیمت پیشنهادی خود، منافع کشور، دولت، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را در نظر گرفته است، تصریح کرد: قیمت گندم نباید از ۵,۰۰۰ تومان کمتر باشد.

هاشمی تاکید کرد: در صورتی که قیمت خرید تضمینی از ۵ هزار تومان کمتر باشد، هم کشاورزان زیان خواهند کرد و هم میزان خرید تضمینی کاهش می‌یابد.

وی توضیح داد: هم اکنون قیمت جو و نهاده‌های دامی از قیمت گندم بالاتر است و این مساله سبب ورود دلالان به حوزه خرید گندم می‌شود و دولت نمی‌تواند به اندازه نیاز گندم خریداری کند.

 

هزینه سرویس پیامکی برخی بانک‌ها ۳۰ هزار تومان شد

هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها سال قبل از 10-12 هزار تومان به 15 هزار تومان افزایش یافته بود و این اقدام با واکنش های متعددی همراه شد.

هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها امسال اما افزایش حداقل دو برابری داشته و از 15 هزار تومان به 30 هزار تومان رسیده است. این موضوع البته از سوی برخی بانک ها بعد از کسر از حساب مشتری، در قالب پیامک اعلام شده است.

بانک شهر و تعداد دیگری از بانک های خصوصی با ارسال پیامکی به مشتریان خود اعلام کرده اند که مبلغ 30 هزار تومان از حساب شما بعنوان ابونمان یکساله سرویس پیامک کسر شده است. این موضوع البته بعد از کسر از حساب مشتری در قالب پیامک اعلام شده است!

ظاهراً پیامک اول برای اعلام رضایت مشتریان،‌ در تعطیلات نوروز ارسال شده ولی احتمالاً‌ به دلیل اختلال در خطوط مخابراتی به دست مشتریان نرسیده است؛ برخی از مشتریان بانکی نیز این پیامک را از تعدادی از بانک ها دریافت کرده اند: در صورتی که مشتری موجودی کافی نداشته باشد، به معنی انصراف وی از دریافت این خدمت بانکی است.

پیش از این بانک ها علت افزایش هزینه سرویس پیامکی را افزایش هزینه دریافتی شرکت مخابرات اعلام کرده بودند و احتمالا امسال هم به همین بهانه هزینه پیامک را دو برابر کرده اند.

سال قبل و همزمان با افزایش 50 درصدی هزینه سرویس پیامکی، بانک ها مجاز به کسر هزینه در دو مرحله بودند که این موضوع البته به صورت سلیقه ای در برخی بانک ها اجرایی شد. گزارش های میدانی برای این موضوع در سال جاری نشان میدهد که اکثر بانک ها هزینه سرویس را به صورت یکجا از حساب مشتریان کسر می کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات